May be he forgot that, although he's muslim but he's still a CINA. Ask him to check his identity card or perhaps his kid's identity card and birth certificate. I'm believe that, the word CINA would be appeared under the STATUS KETURUNAN. At least for 4 generation.
There's no doubt, he's a MUSLIM now, but he's still CINA........ CINA MUSLIM !
Related article, try this link...........
http://komunitisiambaru.blogspot.com
Silly video ............................
Merely Sharing.
wiesukhi hotu !
Jangan Percaya Cakap Orang Tukar Agama
Seorang kawan hantar mesej kepada saya memberitahu baru-baru ini seorang
anak gadis kampung dia tukar agama dan kahwin dengan pemuda berlainan
agama. Orang kampung terkejut kerana gadis tersebut baik orangnya dan
selalu pergi wat, serta ada Naktham. Kenapa boleh jadi begitu?
Pergi
wat adalah tradisi kaum Siam yang diamalkan sejak dahulu. Jikalau ibu
bapa pergi wat, anak-anak juga akan pergi. Lulus Naktham belum tentu dia
benar-benar fahami Dhamma. Naktham hanya proses menghafal dan
mengingat. Dhamma Buddha lebih daripada itu. Oleh sebab itulah, banyak
pihak di Thailand mendesak agar kaedah pembelajaran Naktham atau
Pelajaran Dhamma diubah, tapi sehingga kini belum nampak perubahan.
Ramai orang Siam yang ada Naktham tapi Sila 5 tak pernah cukup. Apabila
ada budak Siam tukar agama, mulalah gelabah satu kampung. Salah siapa?
Kepimpinan
melalui teladan amatlah penting. Malangnya, bapa jahil ikut cara bapa.
Emak jahil ikut cara emak. Bukan jahil kerana tak tahu agama, tapi jahil
kerana tak praktis nilai agama. Berulang alik pergi balik wat sehari
sepuluh kali pun tak ada gunanya jikalau Dhamma sebenar tak tahu. Semua
main ikut tradisi. Tambun RM100,000 pun tak mampu mengangkat tahap minda
sekiranya tak praktis Dhamma. Mati hidup balik pun masih di takuk lama.
Pemimpin masyarakat pula jahil tukil pasal
agama. Tok Sami usahlah dicakap, tahu-tahu sahajalah. Habis, siapa yang
boleh dijadikan teladan oleh anak-anak muda?
Sebab
musabab orang tukar agama ada pelbagai, tetapi sebab yang sebenar hanya
tuan punya badan sahaja yang tahu. Perihal tukar agama ini bukan
sahaja berlaku di kalangan penganut agama Buddha, dan orang Siam sahaja.
Agama lain dan kaum lain juga hadapi masalah yang sama. Cuma kita
sahaja tak tahu kerana tidak dihebohkan.
Sewaktu
saya jadi Phra dahulu, terdapat pasangan yang berjumpa saya minta
nasihat dan pertolongan kerana mereka mahu tukar agama. Saya hanya beri
nasihat tetapi tak dapat menolong. Hidup di tanah air yang bernama
Malaysia tak ada kebebasan dalam persoalan yang berkaitan dengan agama.
Agama kita boleh "dicabul dan diperkosa" sesuka hati, tetapi kita akan
dihukum apabila "menyentuh" agama lain.
Berbalik
kepada orang yang tukar agama, gadis atau lelaki, mempunyai beberapa
alasan yang menyebabkan mereka tukar agama. Antara alasan yang lazim
ialah:
1. Cinta - mereka mencintai pasangan
berlainan agama, lalu terpaksa tukar agama kerana negara kita tak
benarkan kebebasan beragama dalam perkahwinan. Faktor madu cinta ini
sering menjerat pasangan muda-mudi. Apabila cinta kehilangan madu, ramai
yang minta mengundur diri dan ingin kembali ke agama asal. Ramai yang
menyesal kerana intan yang disangkanya dahulu rupa-rupanya batu kerikil.
Awas, cinta tak kenal sempadan kaum. Cinta tak ada agama. Semua agama
boleh bercinta, tetapi manusia telah meletakkan menghadang sehingga
menyebabkan pasangan tidak bebas memilih melainkan akur kepada peraturan
dan undang-undang sedia ada.
Tukar agama
kerana cinta suci masih boleh diterima. Tetapi jikalau tukar agama
kerana "cinta ubat pengasih" maka hilang madu sepah akan dibuang. Merana
seumur hidup. Nak balik ke agama asal, tak boleh lagi. Mahu tak mahu,
berendam air mata sehingga ke pusara.
2.
Pengaruh daripada kawan-kawan yang berlainan agama - setiap hari ditiup
telinga bahawa agama baru lebih baik, lalu percaya. Mungkin ada antara
kita mempunyai pengalaman dipujuk tukar agama oleh kawan. Dia berniat
baik ingin kita masuk syurga. Buat macam syurga itu dia yang punya.
3.
Ganjaran - ada orang dijanjikan ganjaran pekerjaan, jawatan, projek dan
sebagainya oleh pihak tertentu. Orang tamak dan bersifat materialistik
mudah termakan kaedah ini. Kekayaan didahulukan, agama dikemudiankan.
4.
Tarikan agama baru - lebih yakin akan kebenaran dan nilai-nilai agama
baru. Saya tak menafikannya bahawa setiap agama mempunyai nilai-nilai
tersendiri yang mampu menarik hati manusia mempercayainya. Apatah lagi
dengan usaha dan propaganda "meramaikan penganut" yang dijalankan oleh
agensi agama. Lazimnya perkara-perkara baik sahaja yang akan
diceritakan.
5. Tolakan agama asal - hilang
kepercayaan terhadap agama asal. Penganut agama asal hidup seperti
syaitan boleh menyebabkan orang hilang keyakinan kepada agama. Apa
jadahnya kita kata agama kita baik jikalau penganutnya perangai tak
seperti orang. Agama mengajar orang jadi baik. Apabila orang tak boleh
jadi baik, maka agama yang dipersalahkan, kononnya tak ada nilai-nilai
baik. Individu yang "dipandang mulia" di sisi agama tetapi bersikap
buruk boleh menghakis kepercayaan penganut.
6.
Jahil ilmu agama. Ini faktor yang penting. Orang yang memahami agamanya
dengan betul-betul sukar tukar agama. Walaupun dia mendakwa telah kaji
agama asal sepenuhnya, tetapi hakikatnya dia mungkin belum memahaminya.
Dia hanya memahami agama mengikut fikiran dia, bukan mengikut kebenaran
yang ada pada agama.
Orang yang tukar agama
akan memberi bermacam-macam alasan. Alasan yang lazim diberikan ialah
agama asal tak baik, tak sempurna dan tak menyeluruh berbanding agama
baru. Dia juga akan mendakwa yang dia telah mendalami agama asalnya
tetapi "tak jumpa benda yang dapat menjamin kehidupannya di dunia dan
akhirat". Dari situ bermulalah dia menabur fitnah dan mengutuk agama
asalnya di samping memuji agama baru. Dia, kononnya buat perbandingan
agama. Padahal hakikatnya dia masih jahil dan tak berupaya memahami
agamanya.
Saya mengambil contoh penganut agama
Buddha yang tukar ke agama lain. Mereka ini terdiri daripada pelbagai
lapisan masyarakat; mungkin peniaga, ahli politik, pegawai kerajaan,
sarjana, penulis buku, profesor, doktor, petani, buruh, peminta sedekah
dan sebagainya. Alasan mereka lazimnya sama iaitu agama baru lebih baik.
Apabila ditanya lebih lanjut, mereka akan mencemuh agama asal. Buat
macam agama asal seperti seekor syaitan. Mereka terlupa bahawa agama
asal telah "membentuk" sahsiah ibu bapa mereka, dan "menanamkan
nilai-nilai murni" ke dalam diri mereka sehingga mereka jadi orang baik.
Setelah tukar agama, "jasa" agama asal langsung tak dikenang, bahkan
dicemuh, dikutuk dan dicaci. Bolehkah orang begini dipanggil orang lagi?
Alasan bahawa dia telah kaji dan memahami agama Buddha dengan baik adalah kelentong. Agama
Buddha tak mungkin mampu difahami dengan baik hanya dengan pembacaan
semata-mata. Untuk memahami agama Buddha, mesti prakris sehingga
mendapat Jhana 4 dan kemudian mencapai tahap Sodaban - iaitu permulaan
Ariya. Sodaban merupakan titik permulaan mengenali cahaya Nirvana.
Orang
yang mampu mencapai titik permulaan mengenali cahaya Nirvana barulah
boleh dikatakan betul-betul memahami agama Buddha. Kalau setakat baca
kitab agama, dengar khutbah agama, atau hafal nama-nama Sutta dalam
Kitab Tipitaka sekalipun, belum boleh dikatakan betul-betul memahami
ajaran Buddha. Agama Buddha tak sama dengan agama lain. Agama Buddha tak
mungkin dapat "dikenali" hanya dengan membaca dan mendengar khutbah
agama. Ini harus difahami oleh penganut Buddha agar tidak terpengaruh
dengan propaganda individu yang tukar agama.
Jadi,
kelentonglah namanya apabila seseorang yang belum mencapai Sodaban tapi
mendakwa dia telah memahami agama Buddha dengan baik sebelum dia tukar
agama. Namun, seperti yang saya katakan di atas, negara yang kita
sayangi ini "tak benarkan kita bercakap secara bebas tentang agama."
Kita akan didakwa "menghina agama" apabila kata-kata kita menyakitkan
hati mereka walaupun apa yang kita katakan itu adalah kebenaran
(mengikut ajaran kita). Oleh itu, berdiam diri dan menahan dikutuk lebih
baik daripada meringkuk dalam ISA. Apa gunanya melawan kalau kita tahu
padangnya tak sama rata, tiang gol tak sama tinggi, tak sama besar dan
pengadil pula berat sebelah. Lagipun kesucian agama Buddha tak akan
terjejas oleh pembohongan dan propaganda murahan.
Kepada
kaum Buddhis, tak usah percaya kata-kata orang yang tukar agama. Mereka
itu sebenarnya masih jahil Dhamma. Walaupun habis satu almari Tipitaka
dibacanya, hanya kulit yang mereka kenal. Isinya tidak. Isinya hanya
boleh dimakan melalui praktis meditasi - Samatha Kammathan dan Vipassana
Kammathan.
Berbalik kepada anak gadis kampung
yang tukar agama. Ini berlaku kerana cinta atau jahil ilmu agama. Kita
tak perlu risau. Agama kita mementingkan kualiti bukannya kuantiti.
Oleh itu, perkara yang penting usahakan agar anak-anak kita memahami
agama dengan baik. Mulakan dengan tahap asas. Kalau tahap asas pun tak
tahu, susahlah nak mengelak daripada terpengaruh dengan dakyah pihak
yang "berniat baik" yang ingin kita masuk syurga mereka. Selepas tahu
asas-asasnya, barulah mudah kita mengajar mereka tahap lebih tinggi.
Lulus Naktham semata-mata tak cukup. Naktham umpama ikan kering yang
tidak seberapa khasiatnya berbanding Kammathan.
Fikir-fikirkanlah!
KOMUNITI SIAM BARU
http://komunitisiambaru.blogspot.com
haha..funny article but yea..
ReplyDeletei agreed with u..
as in my country, we do experienced the same thing and much worse la my friend rather than u do..
those chinese people who called themselves
a devoted moslem...cant be trusted..
in 1998 when the riot exploded across our country
many our fellow chinese were killed, burned alive, as for the female were raped and killed
by the propagandist..of course this were not written and exposed massively..
but hell yeah..many chinese people can testify this..one thing that bothers me..
there is one chinese guy who converted to moslem
and he participated on driving the masses to the riot to kill the innocence chinese..
as u know..we just a minority..what can we do..
we born here also as 2nd class citizen..
so that time the soeharto era..the chinese were always the scapegoat for everything..
above write up just a share