PERHATIAN !

Blog dan isi kandungan blog ini hanya untuk layaran, perkongsian, dan bacaan pengunjung-pengunjung blog http://cucutokraja.blogspot.com yang beragama BUDDHA dan BUKAN beragama Islam sahaja.

Kandungannya mungkin akan menimbulkan KETIDAKSELESAAN kepada sesetengah golongan. Sila TINGGALKAN laman ini sekiranya anda bukanlah daripada golongan seperti yang dinyatakan di atas.

Sebagai makluman para ACHAN / GURU / BOMOH / PHRA / KHUN dan MEREKA yang BIJAK PANDAI, saya hanya berblogging demi menyongsong arus pascamerdeka. Tidak terdetik pun di sanubari saya untuk BOASTING & SHOW OFF. Janganlah berasa TERANCAM & TERCABAR dan usahlah MENGANCAM & MENCABAR saya. Kesian saya, saya hanya budak hingusan yang baru belajar dan masih bertatih !!!

Keprihatian dan kerjasama anda semua amat saya hargai.

Sekian, terima kasih.

" If you don't like to read my POPPYCOCK article, don't like to browse my FOLKORE blog, hate my TOSSING UP posting and kinda hurt by my blog RIDICULOUS posting & COMICAL sharing, Kindly lead your cursor away from my blog rolls and never ever log on to my blog, simple right ?"

TQVM


Friday, February 18, 2011

Magha Puja 20

Jumaat - 18 Februari 2011


Sewaktu Baginda Buddha berada di Kota Rajagaha, 1250 Arahat datang berkumpul untuk memberi hormat kepada Baginda Buddha. Tempat mereka berkumpul adalah di Veluvanarama (hutan pokok bambu) dan waktu itu tengah hari pada saat purnama di bulan Magha. Peristiwa bersejarah ini diraikan oleh penganut agama Buddha sebagai hari penting. Pertemuan para Arahat tersebut dinamakan Caturangasannipata yang mempunyai 4 ciri utama, iaitu:

1. Mereka berkumpul tanpa temu janji terlebih dulu.


2. Mereka semuanya Arahat
(abhiñña 6).

3. Semuanya ditahbiskan oleh Baginda Buddha dengan memakai ucapan "Ehi bhikkhu".

4. dalam pertemuan itu, Baginda Buddha mengucapkan Ovadda Patimokkha.


Ovada Patimokkha yang diucapkan Baginda Buddha antaranya adalah seperti berikut:

 
Sabba papassa akaranam, Kusalassa upasampada, Sacittapariyo dapanam, Etam Buddhana sasanam. Khanti paramam tapo titikkha, Nibbanam paramam vadanti Buddha, Na hi pabbajjito parupaghati, Samano hoti param vihethayanto. Anupavado, anupaghato, Patimokkhe ca samvaro, Mattaññuta ca bhattasmim, Pantham ca sayanasanam, Adhicitte ca ayogo, Etam Budhana sasanam.


Maksudnya: 

Janganlah berbuat kejahatan, perbanyakkan perbuatan baik, sucikan hati dan fikiranmu, itulah ajaran semua Buddha. Kesabaran adalah cara bertapa yang paling baik. Baginda Buddha bersabda; Nibbanalah yang tertinggi dari semuanya. Baginda bukan pertapa yang menindas orang lain, baginda bukan juga pertapa yang menyebabkan kesusahan kepada orang lain, baginda tidak menghina, tidak melukai, mengendalikan diri sesuai dengan tata tertib, makan secukupnya, hidup dengan menyepi, dan senantiasa berpikiran luhur. Itulah ajaran semua Buddha.

Apabila diringkaskan Baginda Buddha menyuruh kita: 
1) meninggalkan kejahatan; 
2) melakukan kebaikan
3) membersihkan fikiran/minda/hati.

No comments:

Post a Comment

Disclaimer

Bear in mind .......

The information and photos provided via this blog are for general information and sharing purposes. I make no representations or warranties of any kind, express or implied, about the completeness, accuracy, reliability, suitability or availability with respect to the information, documentation or guidance.

I will make no liable for any loss or damage (s), indirect or consequential loss or damage, or any loss or damage whatsoever arising from loss of data or profits arising out of, or in connection with, the use of the information, documentation or guidance provided.

Bear in mind that......Any reliance made on such information is therefore strictly at readers risk.I held no responsible for any contents linked or referred to from this page(s). Furthermore, I'm not liable for any postings or messages published by users of discussion boards, guest books or mailing lists provided on this page(s). All contents is subject to the copy right and intellectual property of the author. All internet users may access or use content individually or internally without restriction. But content may not be resold, reprint, republish neither in whole nor in part, without any written permission from the author. By using or downloading content you are accepting these terms and conditions.